Pengaruh Model Pembelajaran Resource Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Data Dan Diagram Siswa Kelas VII SMPN 7 Nganjuk
Keywords:
Resource Based Learning Model, Student Learning OutcomesAbstract
The objectives of this study were 1) to determine the learning outcomes of mathematics before applying the Resouce Based Learning model of Data and Diagram material to seventh grade students of SMP Negeri 7 Nganjuk in the 2023/2024 academic year. 2) to find out the learning outcomes of mathematics after applying the Resource Based Learning learning model of Data and Diagram material to seventh grade students of SMP Negeri 7 Nganjuk in the 2023/2024 school year. 3) to find out the differences before and after applying the Resource Based Learning learning model of Data and Diagram material for seventh grade students of SMP Negeri 7 Nganjuk in the 2023/2024 academic year. This research is an experimental research with pre-experimental design of one-group pretest-posttest design model. The data analysis technique used to analyze the data in this study is t-test statistical data. Based on the results of student test scores, the average value of the pre-test is 45.81 and the post-test is 79.59, based on the results of the analysis, it is known that the 5% significance level for Db = 31, the value of t table = 1.696 and titung = 16.93, so there is a difference in student math learning outcomes.Downloads
References
Ahmad Zain Sarnoto. (2015). Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan 4, no. 1, 1–4.
Aini, A. Z., & Yuliana. (2021). Penerapan Metode Focus Groub Discussion dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn. Attractive : Innovative Education Journal, 3(3), 243–254. https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/
Aliyah, U. H, dkk. (2019) .Keefektifan Resource Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Materi Lingkaran. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains No. 1
Amaliyah .N. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Gosyen Publishing
Cahyaningsih, E., Mujib, Andriani, S., & Mardiyah. (2021). Resource Based Learning: Dampak Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Komunikasi Matematis. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 1009–1018.
Fatmawati, D., Yushardi, Y., Nurdin, E. A., Astutik, S., & Kurnianto, F. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Resource Based Learning (RBL) Berbasis Augmented Reality (AR) terhadap Kemampuan Berpikir Spasial Siswa SMA. Majalah Pembelajaran Geografi, 6(1), 72.
Hamalik, Oemar. (2019). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara
Himatul, U., dkk. (2014) .Keefektifan Resource Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Materi Lingkaran. Semarang:Universitas Islam Negeri Semarang.
Hutauruk, P., & Simbolon .R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. Jurnal Sekolah Pendidikan, 121-129.
Novalia, Syazali Muhamad. (2014). Olah Data Penelitian Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.
Ratna Setyowati Putri et al., “Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia,” International Journal of Advanced Science and Technology 29, no. 5 (2020): 4809–4818. Ratna Setyowati Putri et al., “Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia,” International Journal of Advanced Science and Technology 29, no. 5 (2020): 4809–4818.
Siswanto. Filsafat dan Pemikiran Pendidikan Islam. Surabaya: Pena Salsabila, 2017.
Sudrajat, A., Meiliana Lovienica, & Vina Iasha. (2021). Pengaruh Model Resource Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Siswa Kelas IV SD Sekolah Dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 17(1), 70–75.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tricahyono, D, dkk. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Historis Melalui Penerapan Model Pembelajaran Resource Based Learning Di SMA Trenggalek. Jurnal Agastya Vol. 10 No. 2
Wahyuningsih, Endang Sri. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan danHasil Belajar. Sleman: CV Budi Utama
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0


.png)
