Penerapan Model Pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Ngronggot
Keywords:
POE (Predict, Observe, Explain) learning model, critical thinking skillsAbstract
The aims of this research are 1) to determine mathematical critical thinking skills before implementing the POE (Predict, Observe, Explain) learning model 2) to determine mathematical critical thinking skills after implementing the POE (Predict, Observe, Explain) learning model 3) to determine the differences mathematical critical thinking skills before and after implementing the POE (Predict, Observe, Explain) learning model. This research approach is a quantitative approach with a type of experimental research . The reseacrh population is all students of class VII of SMP Negeri 1 Ngronggot for the 2023/2024 academic year totaling 279 students, while the research sample is students in class VII-G totaling 28 students with sampling using a purposive sampling technique. The analysis technique using the t-test. Based on the result of the student test scores, the average pretest score was 38,5 which was categorized as low and the posttest score was categorized as good. Based on the results of the analysis, it is known that significance level 5% for db=27 with value of t_count = 18,42 > t_table = 1,701 so that H_0 is rejected and H_a is accepted which means that there is difference in mathematical thinking skills before and after implementing the POE (Predict, Observe, Explain) learning model .Downloads
References
Anam, I. K., Ningrum, E., & Setiawan, I. (2024). Penggunaan Model Pembelajaran Predict Observe Explain untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 9(2): 109–119.
Anjarwati, D., Andrini, V. S., & Hariyono. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning melalui Zoom Cloud Meeting pada Materi Teorema Pythagoras terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Nganjuk Tahun 2020/2021. Jurnal Dharma Pendidikan, 17(1): 95–103.
Azhari, S., Purwati, N., Mahsul, A., Azmi, B. S. M., & Lestari, J. (2023). Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) Terdahap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Miftahul Khair NW Kabupaten Lombok Tengah. Otus Education: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 1(2): 103–112.
Dores, O. J., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 242–254.
Karimah, A. U., Andrini, V. S., & Patmaningrum, A. (2023). ARTIKEL: Penggunaan Alat Peraga Raszle (Phytagoras Puzzle) pada Materi Teorema Phytagoras terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. Armada Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(2), 116-123.
Kharis, M., Ardianti, S. D., & Hilyana, F. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran POE (Predict-Observe-Explain) Berbasis Media Educative Games untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1): 905-819.
Khishaaluhussaniyyati, M., Faiziyah, N., & Sari, C. K. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 10 SMK dalam Menyelesaikan Soal HOTS Materi Barisan dan Deret Aritmetika Ditinjau dari Self Regulated Learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1): 905–923.
Khoerunnisa, P., Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar. 4(1): 1–27.
Lusiana, L., Suhartati, S., & Zubaidah, T. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa melalui Strategi Pembelajaran Prediction-Observation-Explanation (POE) di Kelas VIII SMPN 18 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 5(1): 25–32.
Noor, F., & Ranti, M. G. (2019). Hubungan antara kemampuan berpikir kritis dengan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP pada pembelajaran matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1): 75–82.
Patmaningrum, A. (2019). Pemanfaatan Kemampuan Metakognitif dalam Upaya Peningkatan Proses Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Dharma Pendidikan, 14(1),: 15-21
Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1): 439-443.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1): 1–8.
Rosmaini, R. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2): 869–879.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanti, D., Anwar, C., Putra, F. G., Netriwati, Afandi, K., & Widyawati, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Tipe POE dan Aktivitas Belajar terhadap Kemampuan Metakognitif. Inomatika, 2(2): 93–105.
Susilawati, D. (2018). Tes dan Pengukan. Sumedang: UPI Sumedang Press.
Yekti, S. M. P., & Perdana, R. D. P. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Matematika Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, And Mathematics) sebagai Upaya Penguatan Karakter Dan Peningkatan Daya Saing Lulusan SMK. Dharma Pendidikan, 14(1): 56–67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0


.png)
