Pengaruh Kampus Mengajar 8 Dalam Meningkatkan Literasi Dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Novi Septya Cahyani Universitas PGRI Mpu Sindok
  • Agustin Patmaningrum Universitas PGRI Mpu Sindok
  • Sherly Mayfana Panglipur yekti Universitas PGRI Mpu Sindok

Keywords:

Kampus Mengajar 8, Literacy Numeracy, Elementary Schoolg

Abstract

The low literacy and numeracy skills of elementary school students in Indonesia remain a challenge in the education sector. Factors such as ineffective teaching methods, limited resources, and minimal application of concepts in real life contribute to this issue. To address this, the government has initiated the Kampus Mengajar program, involving university students in assisting elementary school learning to enhance literacy and numeracy skills. This study aims to describe the implementation of the Kampus Mengajar 8 program at SDN 01 Payaman Nganjuk. Method: This research employs a qualitative descriptive method, with data collected through observation, documentation, and pre-test and post-test AKM. The findings indicate that five implemented programs effectively contributed to improving students' literacy and numeracy skills. Conclusion: The Kampus Mengajar 8 program has proven successful in enhancing students' literacy and numeracy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrini, V. S., Widayanthi, D. G. C., Subhaktiyasa, P. G., Hariyono, H., & Wulandari, C. I. A. S. (2024). Teori dan Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Anjelina, M., & Ritawati, B. (2024). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 7 Dalam Meningkatakan Numerasi Di SDN 41 Emplasment. Add, 3(1), 14–22. https://doi.org/10.24260/add.v3i1.3196

Ansya, Y. A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(1), 43–52. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i1.2225

Ansya, Y. A., Ardhita, A. A., Rahma, F. M., Sari, K., & Khairunnisa, K. (2024). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca Tulis Siswa Sekolah Dasar. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(3), 598. https://doi.org/10.24114/jgk.v8i3.60183

Ansya, Y. A., Ardhita, A. A., Sari, K., Nainggolan, M. G., Ayunda, R., Hasibuan, W. A., & Antika, W. (2021). Lunturnya Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Ideologi Dalam Kehidupan Masyarakat Indonesia Di Era Globalisasi Yang Mengakibatkan Munculnya Kelompok Terorisme. Jurnal Handayani, 12(2), 144. https://doi.org/10.24114/jh.v12i2.45265

Hakim, F., Fitriani, F., Lumme, E. I., Rasnida, S, N. A., & Lestari, P. (2023). Meningkatkan Kemampuan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Di SMPN 8 Satap Majene Melalui Program Kampus Mengajar. Jurnal Interaktif Warta Pengabdian Pendidikan, 3(1), 47–54. https://doi.org/10.29303/interaktif.v3i1.85

Kartika, E. D., Yazidah, N. I., & Napfiah, S. (2022). Pendampingan Kegiatan Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Di Sekolah Dasar. Journal of Sriwijaya Community Service on Education (Jscse), 1(2), 38–43. https://doi.org/10.36706/jscse.v1i2.543

Mastoah, I., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2022). Meningkatkan Literasi Digital Menggunakan Media Game Edukasi Kreatif. Ibtida I Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 69–80. https://doi.org/10.32678/ibtidai.v9i1.6316

Meo, T. D., Qondias, D., Wau, M. P., & Noge, M. D. (2024). Penerapan Media Jam Untuk Meningkatkan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Mabhambawa (Studi Kolaboratif Gerakan Numerasi Sekolah). Dharmas Education Journal (De_journal), 5(1), 357–364. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i1.1328

Norfika Yuliandari, R., & Hadi, S. (2020). Implikasi Asesmen Kompetensi Minimum Dan Survei Karakter Terhadap Pengelolaan Pembelajaran SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 194–205.

Patmaningrum, A. (2020). Upaya meningkatkan pembelajaran matematika dalam menghadapi era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dharma Pendidikan STKIP PGRI Nganjuk, 15(1), 122–128. https://stkipnganjuk.ac.id

Putra, I. A., Prihatiningtyas, S., Wulandari, K., Habiba, M. N., Indrianah, M., & Ningrum, E. G. C. (2023). Media Pembelajaran Pop Up Book Bagi Guru SDN Rejosopinggir Jombang Sebagai Upaya Menumbuhkan Literasi. J-Adimas, 11(1), 28–34. https://doi.org/10.29100/j-adimas.v11i1.3556

Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2667

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi Dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041

Sipuan, S., Warsah, I., Amin, A., & Adisel, A. (2022). Pendekatan Pendidikan Multikultural. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 815. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.815-830.2022

Syafitri, N. N., & Yamin, Y. (2022). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 6218–6223. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3207

Downloads

Published

2025-09-12

How to Cite

Cahyani, N. S., Patmaningrum, A., & yekti, S. M. P. (2025). Pengaruh Kampus Mengajar 8 Dalam Meningkatkan Literasi Dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. JMAT, 2(1), 21–33. Retrieved from https://journal.upms.ac.id/index.php/jmat/article/view/598

Most read articles by the same author(s)